Biljettsäljare/support
Göteborg Film Festival har sedan starten 1979 utvecklats till ett av Sveriges största kulturevenemang och den nordiska filmbranschens främsta mötesplats. Festivalen som äger rum under tio dagar i månadsskiftet januari-februari lockar idag en av världens största filmfestivalpubliker. Under festivalperioden visar vi hundratals noggrant utvalda filmpremiärer från hela världen på biografer i Göteborg och för en digital hemmapublik över hela landet.
Vi söker nu ett större antal personer till vårt biljett- och supportteam till festivalen 2026.
Arbetsuppgifter
Som biljettförsäljare och support sitter du i navet av själva festivalen och arbetar med att förbättra våra besökares festivalupplevelse. Du bidrar till att våra trogna festivalbesökare kan ta sig tillbaka till biograferna eller ta del av vårt välkuraterade filmprogram online var de än befinner sig i Sverige.
Du sitter främst på Göteborg Film Festivals kontor och arbetar med biljettförsäljning och supportärenden via chatt, mejl och telefon. Vissa pass kommer även vara förlagda i fysiska kassor ute på biograf Draken.
I ditt uppdrag ingår att vägleda vår publik i deras biljettköp, guida genom vår programkatalog och ge teknisk support kring den digitala delen av festivalen. Vår publik förväntar sig en god service, så väl i det fysiska mötet som via telefon, mejl och chatt och vårt mål är att med din hjälp ge rätt hjälp på rätt plats.
Du kommer arbeta i ett team tillsammans med såväl nya som erfarna medarbetare där vi är en trevlig blandning av personer.
För att kunna genomföra ditt uppdrag får du:
- Tillgång till vår streamingplattform Draken Film innan du börjar jobba
- Genomgå en internutbildning för biljettsäljare och support med teori och praktik
- Tydlig struktur och instruktioner för olika ärenden
- Vägledning under dina pass av en passledare
Kvalifikationer
Rollen som biljettsäljare och support är väldigt omväxlande; du kan få göra allt från att svara på frågor om vår digitala salong och biljettköp till att tipsa om filmer från programmet och medverka till ökad biljettförsäljning. För att klara det här uppdraget behöver du ha god teknisk vana, mycket tålamod och vara bra på att guida vår publik genom deras digitala köp och filmupplevelser. Som biljettsäljare och support kan du ta emot såväl ris som ros från vår publik på ett professionellt sätt. Du är bra på att problemlösa och guida personer som är teknikovana på ett vänligt och pedagogiskt vis. Du behärskar svenska obehindrat i både tal och skrift och är tekniskt kunnig, samt bra på att förmedla den kunskapen till andra.
Filmintresse är ett stort plus men inget krav. Vi ser gärna att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom tillexempel kundtjänst eller försäljning.
Göteborg Film Festival vill vara en attraktiv arbetsplats som utmärks av en strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter då vi strävar mot en breddad representation i organisationen.
Anställningsform och omfattning: timanställning om ca 30 timmar från 7 januari – 1 februari 2026 samt betald utbildning 6 januari.
Tjänsten är placerad i Göteborg.
Lönen ligger på 120 kronor i timmen plus semesterersättning men utöver lön får du ett ackrediteringskort till festivalen som ger dig tillträde till att se alla festivalens filmer i mån av plats samt ett onlinepass och en Draken Film-prenumeration som ger dig tillgång till den digitala salongen.
Välkommen med din ansökan senast 1 november till amanda.romeborn@goteborgfilmfestival.se. Urval och intervjuer sker löpande.